Hoppa till sidans innehåll

Mäta träningsbelastning


Det finns flera olika sätt att mäta träningsbelastningen. Ingen är perfekt, men tillsammans kan dom ge en bra bild.

Först användes tid eller sträcka, och även om dom fortfarande är värdefulla parametrar saknades den betydande faktorn intensitet. Då började man ta med RPE (Rate of Perceived Exertion - upplevd ansträngning.) Det kunde se ut så här.

TräningsStress_01.jpg

När pulsmätning vart möjlig på 70-talet försökte man använda pulsen som substitut för intensitet. I början använde man tid x snittpuls = träningsbelastning. Eric Banister tog senare fram den mest använda modellen kallad "TRIMP" (Training Impulse) där det bl.a. räknas in tiden i olika pulszoner. Flera har sedan har försökt förfina den modellen.

TräningsStress_02.jpg

När effektmätning på cykel vart praktiskt användbart i början på 00-talet skapade Dr. Andy Coggan TSS (Training Stress Score) som ett mått på träningsbelastning.

TSS = (sec x NP® x IF®)/(FTP x 3600) x 100

sec – tid i sekunder
NP – Normalized Power
IF – Intensity Factor
FTP – Functional Threshold Power

Numera äger TrainingPeaks varumärkena runt det här sättet att räkna (TSS®, Training Stress Score®, IF®, Intensity Factor®, NP®, Normalized Power®). TrainingPeaks har utvecklat begreppet med TSS för simning (baserat på fart) och löpning (baserat på fart, effekt eller puls). Hur man räknar ut TSS kan ni läsa här. 

TräningsStress_03.jpg

TräningsStress_04.png

TräningsStress_05.png

Uppdaterad: 16 MAR 2021 14:54 Skribent: Joakim Malmerfelt
E-post: This is a mailto link

Logga6

 

Följ ÅTF

 

FB

Twitter3

Instagram

 

strava-logo1.png

 

Sponsor

 

 

Postadress:
Åkersberga Triathlonförening - Triathlon
Michael Nabb, Spånlötsvägen 29
18434 Åkersberga

Kontakt:
Tel: 0730513775
E-post: info@akersbergatriat...

Se all info