Hoppa till sidans innehåll

Träning


Så, hur ska man träna för att nå mina mål?

Jag har gjort det enkelt för mig och tar hjälp av Joe Friel, tränare och författare till bl.a. "The Triathlete's Training Bible".

Grunderna

"Det beror på"

 

Hur vi bäst tränar är individuellt utifrån våra olika förutsättningar.

Vad vi har för arvsanlag, träningsbakgrund och tid till träning/återhämtning.

Det finns några generella råd att ge.

 

-Nybörjaren behöver göra träningen till en naturlig del av livet, INGET är viktigare än kontinuitet. Målet bör vara minst två pass per gren i veckan.

 -Den som har tränat minst ett år behöver fokusera på att öka längden på (en del) pass.

 -Atleten som tränat kontinuerligt och fokuserat i minst tre år och vill börja konkurera om podieplatser behöver öka intensiteten.

Han utvecklar resonemanget om vikten av både hög intesitet och volym här.

 

Oavsett hur erfaren man är, INGET är viktigare än kontinuitet.

 

Att försöka ta genvägar genom att träna med hög intensitet är meningslöst om man förlorar kontinuiteten.

 

Vägen till framgång är ett litet steg åt gången och lära sig njuta av resan.

 

För att få utveckling behöver man öka belastningen vartefter man blir bättre tränad. 

Ökningen kan bestå av längre pass eller pass med högre intensitet.

 

Träningen är bara ena halvan av det som förbättrar oss.

Återhämtningen är där själva utvecklingen sker och kräver vila och intag av näring.

Uppdaterad: 13 AUG 2018 12:06 Skribent: Joakim Malmerfelt
Epost: This is a mailto link

Logga6

 

Följ ÅTF

 

FB

Twitter3

Instagram

 

Sponsorer

 

ideact-logo-137

 

Postadress:
Åkersberga Triathlonförening - Triathlon
Michael Nabb, Spånlötsvägen 29
18434 Åkersberga

Kontakt:
Tel: 073-0513775
E-post: This is a mailto link

Se all info